Pro efektivní využití sociálních médií je klíčové pečlivě vybírat události a data, která budou rezonovat s vaší značkou. Odborníci na sociální sítě zdůrazňují, že náhodné publikování příspěvků nemá dlouhodobý účinek. Místo toho se zaměřte na strategii, která vychází z dobře promyšleného plánu obsahu a oslovuje vaše publikum cíleně a efektivně.
Dáváte příspěvky na sociální sítě jednou za „uherský rok“? Nemáte předem připravený plán a publikujete jen, když si zrovna vzpomenete, že už jste na sítě dlouho nic nedali? Pak se nemůžete divit, že vám nepřibývají sledující nebo dokonce odcházejí a máte malé dosahy. Odborníci na sociální sítě zdůrazňují, že náhodné zveřejňování příspěvků nemá dlouhodobý efekt a strategie spočívající ve vytváření obsahu na základě promyšleného publikačního plánu má mnohem větší účinnost. A jak tedy taková strategie může vypadat?
Pravidelnost je klíčem k úspěchu
Sociální sítě pravidelnost milují! Sice se neustále píše jak klesají dosahy příspěvků, ale díky pravidelnosti si můžete udělat jedno malé plus. Na sítích byste však neměli být kvůli dosahům, ale především kvůli vašim fanouškům a zákazníkům, kterým je nutné nabídnou obsah, jenž je něčím osloví a hlavně je bude bavit. Navíc, když budete příspěvky dávat velmi nepravidelně tak nebudou fanoušci vědět, kdy je čekat a snadno přejdou třeba k vaší konkurenci. Když je naopak bude obsah bavit a budou vědět, že přidáváte vždy 2x týdně, budou na obsah čekat a vyhlížet, co dalšího vymyslíte. Plán a pravidelnost proto rozhodně nepodceňujte.
Aktivita na sítích pomáhá budovat značku a povědomí
Lidé dnes tráví na sítích opravdu mnoho času, „žijí“ zde, nakupují, hledají inspiraci, baví se atd. Díky tomu, že zde budete dostatečně vidět, si můžete vybudovat dobré jméno, upozorňovat na svou značku, lidé si jí pak zapamatují, získáte si jejich důvěru a třeba i loajalitu.
Aktualizujte a oživte svůj obsah tím, že znovu použijete starší články, aktualizujete návody a videa, všude doplňte náhledové fotky s vaším obličejem a šup s tím opakovaně ven. Tímto způsobem můžete efektivně využít již existující materiály a minimalizovat čas strávený při tvorbě nového obsahu.
Kdy publikovat příspěvky
Všechno jste si už nachystali včetně plánu příspěvků, ale teď váháte jaký čas je vlastně nejlepší pro jejich zveřejnění? Kdy budou mít nejlepší účinek, dosah a šanci oslovit vaše fanoušky? Existuje vůbec nějaký ideální čas?
Odpověď na tuto otázku bohužel není zcela jednoznačná a jednoduchá. Nelze říci, zveřejňujte pokaždé v úterý v 10:30, protože každé odvětví je jiné, má jinou cílovou skupinu apod. Ale z výzkumů vyplynuly nějaké univerzální dny a časy pro jednotlivé sociální sítě. Je možné s nimi začít, ale je dobré zkoušet také jiné dny a časy, abyste sami zjistili, kdy jsou vaši fanoušci nejaktivnější.
Facebook – U Facebooku jsou údajně nejlepší dny pro zveřejňování úterý, středa a pátek, a to v časech mezi 9:00 a 13:00.
Instagram – U Instagramu pak vychází jako nejlepší úterní okno mezi 11:00 a 14:00, celkově pak od pondělí do pátku v 11:00.
LinkedIn – Nejvhodnější dny a časy pro zveřejňování jsou během pracovního týdne, a to od úterý do čtvrtka mezi 9:00 a 12:00.
Recyklace příspěvků
Často slýcháme, že už nevíte, co na ty sítě pořád dávat. My radíme, recyklujte. Že to nikoho nebude zajímat? Že už fanoušci příspěvek viděli? Ano i ne, protože sociální sítě neukazují všem všechny příspěvky, takže i znovu opakovaný příspěvek prostě neuvidí všichni.
Příspěvky lze často napsat trochu jinak, nebo z nich vybrat jednu důležitou věc a tu vypíchnout a zopakovat. Navíc pokud budete recyklovat s rozmyslem příspěvky zveřejněné např. před měsícem tak věřte, že je jen malé procento lidí, kteří si pamatují, co před takovou dobou sami dělali, natož aby věděli, co jste zveřejnili na svém profilu.
A do třetice, opakování je matka moudrosti. Někdy můžete zopakovat jednu věc 10x dokola a stejně si jí nikdo nezapamatuje. Takže recyklaci příspěvků rozhodně nezatracujte, jen je potřeba nad tím trošku přemýšlet.
Velká část úspěchu závisí na algoritmech sociálních sítí
Možná jste se už pozastavili nad tím, proč se vaše Facebookové nebo Instagramové příspěvky dostanou jen k malému zlomku vašich sledujících? Pravidla zobrazení totiž určuje algoritmus, který je čím dál přísnější. A to především na firemní účty.
Jak algoritmus funguje
Algoritmus sociálních médií rozhoduje o tom, jaké příspěvky se zobrazí uživatelům, a to na základě několika faktorů:
Jedním z hlavních kritérií je okamžitá interakce s příspěvkem krátce po jeho zveřejnění. Čím více lajků, komentářů a sdílení získává příspěvek, tím větší je pravděpodobnost, že ho algoritmus doporučí dalším uživatelům.
Důležitá je také dlouhodobá interakce uživatele se stránkou nebo profilem. Facebook a Instagram také preferují příspěvky ve skupinách a událostech, a dávají přednost obsahu od přátel před obsahem značek.
Instagram navíc vychází především z obsahu, který uživatelé sledovali v posledních 24 hodinách. Roli hraje především to,
- jak často si uživatel prohlížel váš obsah,
- jak často uživatel reaguje na váš obsah,
- jak blízko jste uživateli podle počtu zpráv a reakcí, které vám zaslal.
Algoritmus sociálních médií preferuje příspěvky, které mají větší šanci na interakci ze strany uživatelů, tedy ty u nichž je pravděpodobnost, že je okomentuje, olajkujete, nebo je budete sdílet. Instagram také sleduje i čas, který u příspěvku strávíte.
Jak zvýšit organický dosah příspěvků
Aby se vaše příspěvky zobrazovaly většímu počtu sledujících, musíte jít algoritmu naproti. Tady je několik tipů, které mohou pomoci.
- Vsaďte na videa – Videa mají na většině sociálních sítích vyšší potenciál pro získání interakcí. Průměrný organický dosah instagramových Reels dosahuje až 20,59 %, což je desetinásobek oproti statickým formátům.
- Buďte autentičtí – Sociální sítě upřednostňují autentický obsah, který lépe zapadá mezi příspěvky přátel a nevypadají jako reklama. Autenticitu můžete podpořit vytvářením příběhů.
- Rozvíjejte konverzace v komentářích – Aktivně komunikujte s vašimi sledujícími. Pokud váš příspěvek okomentují, snažte se rozvinout konverzaci a položte jim další otázku.
- Publikujte v době, kdy jsou vaši sledující online – Pro úspěch příspěvku jsou rozhodující interakce, které získá v prvních minutách od zveřejnění. Jak už bylo zmíněno výše, publikujte pravidelně a otestujte časy, kdy jsou vaši fanoušci online.
Máte zájem o správu sociálních sítí od profesionálů? Pak se na nás neváhejte obrátit, s tvorbou a plánováním obsahu máme bohaté zkušenosti.