Recenze se staly nedílnou součástí moderní digitální společnosti. Předtím než se rozhodneme vybrat restauraci, zakoupit produkt nebo využít určitou službu, často se obracíme k názorům a hodnocením ostatních zákazníků. Recenze nám poskytují cenné informace a určité vodítko k tomu, abychom se pro danou službu či produkt rozhodli.
Pro podniky je důležité si uvědomit, že recenze jsou mnohem víc než jen pasivní zpětnou vazbou. Je to mocný nástroj pro získávání nových zákazníků, budování důvěry a loajality. Pro společnosti je důležité si uvědomit, že recenze jsou mnohem víc než jen pasivní zpětnou vazbou. Správné zvládnutí a aktivní práce s recenzemi může mít výrazný vliv na růst a úspěch firmy.
Důvody, proč je dobré získávat recenze
Budování důvěry a reputace firmy
Pozitivní hodnocení od zákazníků má obrovskou hodnotu jako forma reklamy. Lidé obvykle více důvěřují zkušenostem ostatních lidí než samotné reklamě. Recenze odrážejí spokojenost nebo nespokojenost zákazníků. Pozitivní recenze a odpovídání na ty negativní pomáhá budovat důvěru a loajalitu k vaší firmě.
Zpětná vazba
Recenze jsou užitečným nástrojem pro porozumění tomu, co se zákazníkům na produktech nebo službách líbí a co ne. Informace může firma využít k aktualizaci, inovaci a zlepšení produktů i služeb. Sledováním recenzí je jednodušší se přizpůsobit potřebám zákazníků.
Kontrola šíření informací
Díky sledování recenzí můžete lépe ohlídat, co a kde lidé píšou a jak se to šíří po internetu. Monitorování recenzí a jejich aktivní zpracování umožňuje firmě zareagovat včas a nabídnout řešení nebo vysvětlení. Tím můžete minimalizovat škody na pověsti.
Připomeňte napsání recenze
Recenze nepadají jen tak z nebe, je potřeba zákazníky upozornit, že mají možnost recenzi napsat. Ihned po nákupu jim můžete zaslat e-mail s žádostí o recenzi. Lidé však většinou nemají čas napsat ji hned. Proto není na škodu jim žádost o recenzi poslat ještě jednou později. Žádejte o recenze laskavě a zákazníky do ničeho nenuťte, mohlo by to mít i negativní efekt.
Umožněte napsat recenzi přímo na svém webu/e-shopu
Pokud byli zákazníci s produktem či službou spokojeni, možná budou ochotni recenzi naspat sami bez vašich žádostí. Pak je třeba jim to jednoduše umožnit tím, že recenze umístíte přímo na svůj web či e-shop.
Zde budete mít k recenzím snadný přístup a můžete je snadno kontrolovat, odpovídat na ně, čerpat z nich inspiraci pro zlepšení a inovace. Možnost napsat recenzi by měli mít pouze uživatelé, kteří si produkt skutečně zakoupili. Po schválení a zveřejnění by se recenze měla zobrazit na stejné stránce, aby ostatní lidé viděli, co si o produktu zákazníci myslí.
A jak na negativní recenze? – odpovídat, pokud to jde
Mnoho recenzí je nekalá praktika konkurence, další jsou snahou říct jiným zákazníkům, že si mají dát na produkt/službu pozor a další jen chtějí upřímně napsat zpětnou vazbu. Ať už je to cokoliv ze zmíněných, je žádoucí na negativní recenze odpovídat. Ignorováním recenzí totiž tak nějak uznáte, že jsou pravdivé.
Pokud je recenze podle vás neoprávněná, můžete nabídnout zákazníkovi svůj protipohled, a tím možná zmírníte dopad původní recenze. Jestli je recenze oprávněná, můžete se zákazníkovi omluvit a ukázat ostatním, že se z vaší strany jedná o ojedinělou chybu. Ať už tak nebo tak, odpovídáním na negativní recenze ukážete zákazníkům, že vám jejich názory nejsou lhostejné.
Pokud chcete pomoci se zveřejněním recenzí v online prostředí nebo třeba přidat možnost jejich vkládání na váš e-shop či web, určitě se na nás neváhejte obrátit. Specialisté na tvorbu webů, e-shopů i na marketing vám s tím rádi pomohou.