Dobré UX je základem kvalitního webu

Agentura - 14. dubna 2022
Průměrná délka čtení: 5 minut

Uživatelská přívětivost je v posledních letech velmi skloňovaným pojmem při tvorbě webů či e-shopů a často je zaměňována s uživatelským rozhraním. Při vytváření webů, e-shopů či aplikací je nutné přemýšlet nad tím, jak budou vypadat, jestli na nich uživatelé najdou co potřebují, jestli to najdou jednoduše, rychle atd. Těmito tématy se zabývá UX a UI design. Pro to, aby weby a e-shopy byly opravdu použitelné, musí každý webdesignér znát principy UX. Pojďme se tedy podívat na to, co je UX a jaké jsou jeho hlavní principy.

Lidí připravují plán pro UX design, píší na papíry a na notebooku

Co je to UX

UX se skládá ze dvou slov – User a Experience neboli uživatelská zkušenost. V obecné rovině jde o úroveň vybavenosti a kvality webu. UX zahrnuje vše, co ovlivňuje spokojenost nebo nespokojenost návštěvníka při procházení webu či e-shopu. Do UX patří např. přehlednost webu, dobře sestavený obsah, dobrá navigace, rychlost načítání, rozložení webu, čitelnost apod. Jde hlavně o to, aby uživatel na webu našel vše, co potřebuje, za co nejkratší čas. Musíme mu návštěvu stránek co nejvíce usnadnit a zpříjemnit. Úkolem UX designéra je, aby byl uživatelský zážitek z webu co nejlepší.

UX není UI

Názvy UX a UI se sice zaměnit nedají, ale klienti je často chápu jako jedno a to samé, což je špatně. UI (User Interface) design se zabývá vizuální podobou stránek. U UI je důležité to, jak vypadá produkt, prostředí nebo konkrétní prvek, se kterými zákazník přichází do kontaktu, nikoliv to, jak fungují.

Jak z obou definic UX a UI vyplývá, nemůžeme je od sebe oddělit, ale nesmíme je spolu zaměňovat. Vzhled (UI) i funkčnost (UX) jsou stejně důležité.

UX a cílová skupina

Předtím než začneme dělat jakékoliv úpravy nebo návrhy webu, musíme si zjistit informace o cílové skupině, eventuálně o jednotlivých personách. Každý člověk totiž potřebuje něco jiného. Jinak bude s webem pracovat starší člověk, jinak mladší, který na technologiích vyrostl. Musíme přemýšlet nad tím, zda je web určen pro ženy či pro muže a cílit komunikaci přímo na ně. Cílové skupině bychom měli přizpůsobit jazyk, terminologii, tón komunikace a další věci, které přispívají ke srozumitelnosti.

UX a brand

Dobrý UX design musí odrážet vizuální identitu značky klienta. I kdyby se nám líbila kombinace barev, písma apod., které však klient nepoužívá, nesmíme je při vytváření webu pro klienta aplikovat. Na otázky týkající se brandu klienta se musíme zeptat předem a držet se jeho cílů a požadavků. Důležité jsou pravidelné konzultace, abychom byli schopni tyto cíle splnit.

UX a homepage

Homepage neboli úvodní stránka je to první, co uživatel při návštěvě webu uvidí. Je proto velmi důležité, aby byla perfektní a uživatel na ní rychle našel co hledá. Smyslem úvodní stránky není předat uživateli hned všechny údaje nebo celou nabídku. Lidé nechtějí číst mnoho informací, chtějí všechno stručně a hned. Takže na homepage je důležité vyzdvihnout to nejdůležitější o vašem podnikání, co můžete uživateli nabídnout apod. Musíte co nejrychleji udělat nejlepší první dojem.

Všechna podstatná sdělení by se měla nacházet v zorném poli návštěvníka, tzn. na ploše, kterou zákazník vidí hned po příchodu na stránku. Nenuťte uživatele rolovat dolů po stránce, aby našel to co hledá, sestavte vše hierarchicky, pěkně postupně.

Dobrá navigace je základ

Mít na webu dobré menu, které bude intuitivní, je základ. Nesmí v něm nic chybět nebo přebývat. O jeho kvalitě rozhoduje velikost, vzhled i umístění. Menu by nemělo být nikde schované, nemělo by obsahovat příliš odkazů apod. Zákazník nechce přemýšlet, chce abychom ho intuitivně navedli k tomu, co má udělat. Nejlepší umístění menu je na levé straně stránky nebo nahoře. Jiné umístění může být sice originální, ale většinou uživatele spíše obtěžuje.

Odkazy na stránce

Vnitřní odkazy na stránce usnadňují uživateli například přechod na další službu, na další produkt apod. Ušetříme mu tak spoustu času a on možná provede konverzi, kterou chceme. Odkazy by se měly otevírat na nové záložce v prohlížeči, abychom uživateli nepřepsali stránku, na které momentálně je. Někteří lidé totiž ani nevědí, jak se mohou na stránce vrátit zpět. Využijte výhod, které interní a externí prolinkování nabízí.

Responzivita

Mít dobrý web pouze na počítači dnes nestačí. Musí být zajištěna jeho responzivita, tzn., aby se dobře zobrazoval na všech jiných zařízeních včetně mobilního telefonu. Lidé totiž stále více přistupují na internet právě z mobilních zařízení, proto se responzivita stala neodmyslitelnou součástí dobrého UX.

 

UX je velmi rozsáhlá problematika a my jsme vám nastínili pouze základy, které by měly být dodržovány. UX toho zahrnuje mnohem více. Od toho však máme specialisty na dokonalý webdesign, který kritéria UX splňuje. Stačí nám zaslat nezávaznou poptávku a my se o kvalitní web či e-shop postaráme.

Autor: Denisa Klimešová