„Markeťákům“ začaly krušné časy. S novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, který mimo jiné určuje legislativu ohledně sběru osobních dat uživatelů na internetu, mizí analytická data od uživatelů rychlostí světla. Změny se dotýkají všech, kdo na svých webových stránkách používají běžné marketingové nástroje jako Google Analytics, Facebook Pixel a další. Nově musí všichni návštěvníci internetových stránek udělit souhlas se sběrem dat. Jak to tedy funguje a jak nastavit cookies lištu se dozvíte v našem článku.
Co jsou to cookies?
Co to jsou ty cookies a jak vlastně fungují? Jsou to šikovné malé textové soubory, které se ukládají do internetového prohlížeče uživatele, během jeho procházení webem. Kromě toho cookies také slouží dalším stranám, které je využívají pro marketingové účely. Díky cookies dokážeme například poznat, že uživatelé navštívili stránku opakovaně a vytvoří se dlouhodobý profil uživatele, který umožňuje zaměřit se na jeho preference.
Do konce roku 2021 byly cookies ukládány automaticky podle principu opt-out. Tzn. provozovatelé webů mohli ke shromažďování dat přistupovat s relativní volností. Limitováni mohli být pouze aktivním nesouhlasem návštěvníka webu. Od 1. ledna 2022 je vše jinak. Po příchodu na web musí uživatel vybrat, jaké informace vám prostřednictvím cookies bude ochotný poskytnout. Pokud nevybere nic a povolí cookies, budou o něm moci být shromažďována jen funkční cookies. To jsou cookies nezbytné k zajištění technických funkcí webové stránky. Analytické nástroje tedy nedostanou žádná data a to je onen kámen úrazu. Nejsme tak schopni měřit prokliky, nákupy, vyplněné formuláře a další konverze, které jsou důležité pro každého podnikatele.
Typy cookies
Existují tři typy cookies – funkční, marketingové, analytické a preferenční
Funkční cookies
Tyto cookies mají na starost základní funkce webu (uložení zboží v košíku, zapamatování naposledy přečteného článku atd.). Jsou nezbytné pro fungování webu, a proto jsou v cookies liště vždy zaškrtnuté a návštěvníka o nich stačí pouze informovat. Pokud jste doteď používali pouze funkční cookies, nemusíte lištu měnit.
Marketingové cookies
Jsou využívány k lepšímu cílení reklam, marketingových kampaní (jsou důležité např. pro remarketing) a jejich personalizaci. Od 1. ledna 2022 je ke sbírání těchto dat nutný souhlas návštěvníka webu. Tyto cookies jsou využívány např. v Google Analytics, Google Ads, Double Click, Google Tag Manager, Facebook pixel a dalších.
Analytické a preferenční cookies
Díky analytickým cookies můžeme sledovat návštěvy webových stránek, počty kliknutí na odkazy na našem webu nebo počty využití funkcí webu. Preferenční cookies zase umožňují, aby si web zapamatoval preference uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Konkrétněji sledujeme těmito cookies to, na jaké odkazy uživatelé klikají, na jaké části stránky strávili nejvíce času nebo kam zajeli kurzorem myši. Opět i pro analytické a preferenční cookies je nově od 1. ledna vyžadován souhlas návštěvníka stránky.
Tyto cookies používá nejčastěji Google Analytics nebo Google Tag Manager.
Pravidla nových cookies
- Návštěvníka stránky je nutné informovat o tom, jaké cookies sbíráte, jaká je jejich platnost a důvod sběru.
- Cookies musí být rozděleny do skupin s uvedením důvodu pro jejich použití. Jedná se např. o skupiny viz výše – funkční, marketingové, analytické a preferenční cookies.
- Bez aktivního souhlasu návštěvníka data nesmíme ukládat.
- Je možné volit celé skupiny cookies, které může návštěvník povolit.
- Zobrazení samotného eshopu není možné podmiňovat souhlasem s povolením cookies.
Jak by měla nová lišta vypadat
- Návštěvník by měl mít možnost se na webu pohybovat bez jakéhokoliv souhlasu. Takže by povolení nebo zamítnutí cookies lišty nemělo být podmínkou pro vstup na stránku.
- Jestliže používáte více než jen funkční cookies vaše lišta by měla mít opt-in režim. Tzn. uživatel musí mít možnost zaškrtnou jakékoliv cookies. Jednotlivé cookies nesmí být předem zaškrtnuté (kromě funkčních).
- Bez souhlasu návštěvníka nemůžete ukládat ani pracovat s žádným typem cookies.
- V cookies liště by neměl chybět dokument o ochraně osobních údajů.
Je tedy jasné, že cookies lišta už nemá pouze informativní charakter. Nyní je potřeba ji upravit tak, aby návštěvníka motivovala a navedla k tomu, aby nám potřebné cookies odsouhlasil. Kvalita obsahu, grafického designu a celkový UX přístup ke cookie liště totiž dnes mnohdy rozhodne o tom, jestli cookies získáte nebo ne.
Potřebujete redesign svých starých stránek nebo se poohlížíte po nových? Určitě se na nás neváhejte obrátit. Naši specialisté je pro vás vytvoří raz dva i s novou cookies lištou.