Cookies 3. stran – Google přehodnotil své rozhodnutí o zrušení

Agentura - 15. srpna 2024
Průměrná délka čtení: 3 minuty

Digitální svět se neustále mění a vývoj, který probíhá v oblasti ochrany soukromí, se stává klíčovým tématem pro všechny, kdo se zabývají online marketingem. V posledních letech jsme svědky rostoucího tlaku na omezení sledovacích technologií, které jsou využívány pro cílenou reklamu.

notebook a cookies

Hlavní zbraní v tomto boji jsou tzv. cookies třetích stran. Tyto malé soubory, které se ukládají do prohlížeče uživatele, umožňují inzerentům a marketérům sledovat uživatele napříč různými weby a personalizovat jim reklamy na míru. Když však Google v roce 2020 oznámil, že plánuje zrušit podporu cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome, rozbouřila se vlna reakcí.

Proč Google mění svůj přístup k cookies třetích stran?

  • Původně plánoval Google zrušit podporu cookies třetích stran do roku 2022, poté termín posunul na rok 2023 a nakonec až na druhou polovinu roku 2024. Avšak nedávno oznámil, že se rozhodl svůj postoj k úplnému zrušení cookies třetích stran přehodnotit. Proč se Google rozhodl změnit kurz?
  • Jedním z hlavních důvodů je komplexita náhrady cookies třetích stran. I když existují alternativní technologie, jako je například Federated Learning of Cohorts (FLoC) nebo Topics API, jejich implementace a přijetí napříč celým ekosystémem je mnohem složitější, než se původně očekávalo. Google si uvědomil, že kompletní odstranění cookies třetích stran bez dostatečné náhrady by mohlo narušit digitální ekosystém a zejména ztížit práci malým a středním podnikům, které nemají takové prostředky na vývoj vlastních sledovacích technologií.
  • Dalším faktorem je zpětná vazba od odborné veřejnosti a regulátorů. Spousta marketérů a firem vyjádřila obavy, že náhlé odstranění cookies by vedlo k poklesu efektivity digitální reklamy a zároveň by mohlo poškodit uživatele tím, že by se zvýšila jejich závislost na velkých platformách, které mají přístup k většímu množství prvostranných dat.

Co z toho plyne?

Rozhodnutí Google zachovat cookies třetích stran alespoň prozatím znamená, že marketéři mají více času se na nadcházející změny připravit. Zároveň to otevírá příležitost pro další inovace v oblasti sledovacích technologií a personalizace reklam. Společnosti všech velikostí mohou i nadále využívat cílenou reklamu k oslovování svých zákazníků. To zachovává rovnováhu v online prostředí a umožní i menším hráčům efektivně konkurovat.

Pro nás jako reklamní agenturu, která se zabývá tvorbou webových stránek, e-shopů, správou PPC kampaní a správou sociálních sítí, je tento vývoj klíčový. Zachování cookies třetích stran umožní i nadále efektivně cílit reklamy a získávat důležitá data o uživatelích, což je nezbytné pro optimalizaci kampaní.

 

Rozhodnutí Google ponechat cookies třetích stran představuje významný moment ve vývoji digitálního marketingu. Tento krok nabízí všem aktérům v online prostoru příležitost důkladněji promyslet, jakým způsobem budou v budoucnu přistupovat k ochraně soukromí, personalizaci a sběru dat.

Autor: Denisa Klimešová