Podle posledních průzkumů má LinkedIn v Česku 2,2 mil. uživatelů. To je poměrně slušný počet potenciálních zákazníků a kontaktů, které můžete získat. Rozjet komunikaci na LinkedIn však není vůbec jednoduché. Tato profesionální sociální síť se od Facebooku a Instagramu odlišuje a spuštění placené kampaně v Česku může být stále docela výzvou. Klíčovým faktorem pro úspěšné budování značky na LinkedIn jsou lidé, důvěra, trpělivost a především promyšlená strategie.
LinkedIn při hledání nových zákazníků funguje na základě principu ZNÁT – LÍBIT SE – VĚŘIT. Budování vztahů a získávání důvěry je klíčovým prvkem pro přeměnu spojení (sledujících) v leady.
Mnoho firem si zakládá na LinkedIn své profily a začíná postupně přidávat obsah. Jenže časem zjišťují, že jim tato aktivita příliš výsledků nepřináší. Růst sledujících je pomalý, publikovaný obsah má omezený dosah a nízkou odezvu. Transformace sledujících na potenciální zákazníky je opravdu obtížná. Je tedy na čase LinkedIn zrušit?
Nikoliv, je třeba změnit strategii.
Na řadu tedy přichází ambasadorství. Firemní profily totiž bohužel nejsou samy o sobě tím, co bude přinášet poptávky a zákazníky. Skutečná síla na LinkedIn spočívá v osobních profilech. Proč? Protože lidé věří lidem, ne firmám.
Firemní profily na LinkedIn
Firmy si většinou založí na LinkedIn svůj profil, vyplní nezbytné údaje, přidají logo, hlavičku a když to dobře jde, začínají postovat obsah. V drtivé většině sporadicky, často jde o obsah jednoduše překlopený z jiných sociálních sítí. Prostě “aby na tom Linkedinu něco bylo”.
Samozřejmě, existuje mnoho značek, které komunikují na této sociální síti skvěle, pravidelně a přesně tak, jak to má algoritmus rád. Nicméně, ani pravidelná komunikace sama o sobě nemusí zaručit úspěch. Klíčové je totiž to, že lidé přirozeně důvěřují spíše jiným lidem než čistě značkám. Právě z tohoto důvodu je influencer marketing tak výrazně úspěšný a influenceři tak cenění.
LinkedIn vyžaduje specifickou strategii, protože se musíte zaměřit nejen na firemní profil, ale také na osobní profily ambasadorů. Obě strategie by měly mít jasně definované klíčové body:
- Cíle, cílové skupiny a jejich potřeby,
- tone of voice,
- návrh distribuce příspěvků,
- vizuální identita,
- plán příspěvků.
A teď už pojďme na to nejdůležitější, a to je abmasadoring.
Kdo je ambasador
Na LinkedIn je ambasadorem každý jednotlivec, který aktivně a pozitivně reprezentuje danou značku, firmu nebo organizaci na svém osobním profilu. Ambasador na LinkedIn je taková osoba, která prostřednictvím své přítomnosti, sdílených příspěvků a interakcí přispívá k pozitivnímu vnímání značky a buduje důvěru u svých spojení.
Ideálním ambasadorem je zakladatel firmy, majitel, leader, uznávaný odborník. Může to být i obchodník, produkťák nebo třeba markeťák. Ale měl by být k firmě loajální a věřit v ní. Do ambasadoringu nemůžeme nikoho nutit, měl by to dělat dobrovolně.
Co by měl ambasador mít
- Excelentní osobní LinkedIn profil,
- Velkou a kvalitní (cíleně budovanou) síť spojení,
- Musí umět vystoupit dopředu zpoza vaší firmy, značky,
- Měl by být autentický a psát za sebe, ne jen za firmu,
- Měl by ukázat, jak služby firmy řeší problémy zákazníků,
- Měl by také sdílet osobní příběhy, ukázat kousek soukromí, nepsat pouze o firmě a práci,
- Musí s komunitou komunikovat, rozvíjet diskuzi nejen u svých postů, ale také pod posty lidí, se kterými chce on i firma navázat obchodní vztah.
Efekt ambasadoringu nastupuje postupně. Postování na LinkedIn patří k obsahovému marketingu, takže chvíli trvá, než se dostaví výsledky. Nenechte se však odradit případnými prvními nezdary, menším dosahem a zapojením u postů. Chce to jen čas.
Inspirace
Zajímavým ambasadorem je např. Richard Branson. Jeho firmy ve skupině Virgin jsou úspěšné právě díky němu osobně. Jeho charakteristický příběh a síla jeho osobní značky přitahují zákazníky. Je vidět nejen na LinkedIn, dál upevňuje svou značku, pravidelně zde komunikuje a přenáší získanou důvěru ve svou osobu na své firmy.
Líbí se vám ambasadoring a chtěli byste ho vyzkoušet? Dejte však pozor, rozhodně to není o tom, že vaši zaměstnanci začnou od zítřka sdílet posty, které zveřejníte na své firemní stránce. A nezačínejte bezhlavě a necíleně zvát svá spojení ke sledování vaší firemní stránky. Je potřeba si udělat strategii.
Máte zájem o správu sociálních sítí, pak se nám neváhejte ozvat.